دلایل عقلی برای وجود امامت
اولین سوالی که در رابطه با عقاید شیعه مطرح میشود این است که امام کیست؟
ضرورت وجود امام چیست؟چه دلایلی برای وجود امام موجود است که با استناد عقل و منطق آن را بتوان پذیرفت.
در ادامه ی مطلب ابتدا به ((امام))میپردازیم و سپس ٣ دلیل ساده و محکم برای اثبات مدعا می آوریم
پیرامون آیه ی تطهیر و دو اشکال و جواب
خداوند میفرماید:انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا{سوره ی احزاب،آیه ی 33}
یعنی :خداوند اراده کرده که ناپاکی و آلودگی را از شما اهل بیت برطرف کرده و شما را پاک و طاهر گرداند.
این آیه که به آیه ی تطهیر مشهور است به قدری از منابع مختلف نقل شده که به حد تواتر رسیده است.
در این پست به بیان برخی از احادیث(حتی از منابع اهل سنت)پیرامون عصمت و اینکه این آیه مربوط به حضرت علی و فرزندانشان میباشد میپردازیم(شاید برخی از اهل تسنن بگویند ما منابع ذکر شده را قبول نداریم.ما هم در پاسخ میگوییم قبول نداشته باشید...ما از کتب علمای اهل سنت ذکر میکنیم)و سپس اشکالی را که مطرح کرده اند پاسخ میدهیم.
دلایل عقلی بر امامت و ولایت علی(علیه السلام)
دو مقدمه و یک نتیجه:
در مباحث قبل با صفات و ویژگی هایی که امام حتما باید دارا باشد،آشنا شدیم.اکنون باید بررسی کنیم که امام بحق بعد از پیامبر(ص)کیست؟وآن ویژگی ها در چه کسی بوده تا آنچه عقیده داریم با استدلال های نقلی و عقلی تقویت شده و در ضمن بتوانیم راهنمای گمراهان باشیم.
دلایل عقلی بر امامت و ولایت علی(علیه السلام)
در مباحث قبل با صفات و ویژگی هایی که امام حتما باید دارا باشد،آشنا شدیم.اکنون باید بررسی کنیم که امام بحق بعد از پیامبر(ص)کیست؟وآن ویژگی ها در چه کسی بوده تا آنچه عقیده داریم با استدلال های نقلی و عقلی تقویت شده و در ضمن بتوانیم راهنمای گمراهان باشیم.
دو مقدمه و یک نتیجه:
وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ بقره 124
و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود و وى آن همه را به انجام رسانید [خدا به او] فرمود من تو را پیشواى مردم قرار دادم [ابراهیم] پرسید از دودمانم [چطور] فرمود پیمان من به بیدادگران نمىرسد
ستمگر و ظالم کیست؟
برای اینکه روشن شود چه کسانی میتوانند مقام بزرگ امامت را داشته باشند و چه کسانی لایق نیستند باید ببینیم از نظر قرآن ظالم کیست.زیرا خداوند فرموده امامت به ظالمین نمیرسد.قرآن سه گروه را ظالم نامیده است:
دلیل عقلی بر امامت ائمه و علم امام
آیا جانشین پیامبر باید با انتخاب مردم برگزیده شود؟
شیوه ی تعیین امام
بعد از اینکه صفات و ویژگی های امام را شناختیم باید بدانیم که چنین امامی چگونه تعیین میشود.در جوامع امروز بهترین راه برای تعیین هر مقام و مسئولی انتخابات است اما این انتخابات ممکن است راه حل باشد اما همیشه راه حق نیست.زیرا انتخابات هرگز واقعیت را تغییر نمیدهد.نه حقی را باطل و نه باطلی را حق میکند.گرچه در مقام عمل اکثریت مورد نظر قرار میگیرد ولی این دلیل حقانیت انتخاب شدگان نمیباشد.
- ۹۴/۰۵/۱۹